bakomedia-logo
Ajánlatkérés
Bako Media Logo
Bako Media

Mobile-first index: Mi az és mire jó?

január 9, 2021

A Google kereső algoritmusa eddig elsősorban az asztali számítógépek és laptopok felbontási méretére készült és optimalizált weboldalak elemezése alapján állította fel rangsorát. Azonban a mobiltelefonok elképesztő méretű fejlődése és terjedése után ezen most változtattak. Így, akik nem fejlesztik weboldalukat, könnyen hátrébb kerülhetnek a Google találati listákon.

Az okostelefonok nagy mértékű terjedésével és a folyamatosan növekvő mobilról internetezőkkel a Google-nek is tartania kellett a lépést. Így 2011 végén elindították az ún. keresőrobotokat, amelyek feladata a mobilos tartalmak feltérképezése. Az ezt követő években, ahogy a mobil internet előfizetési díjak egyre megfizethetőbbé váltak, 2016-ra a mobilról böngészők száma már meghaladta az asztali gépen böngészők számát, így a Google ismét lépett. Bejelentették, hogy a keresőrendszer ettől kezdve előnyben részesíti azokat a weboldalakat, vagyis előkelőbb helyet foglalhatnak el a találatok között, amelyek rendelkeznek mobilbarát verzióval is.

Tehát, már érthető okokból a Google egyik célja az utóbbi években az internet mobilbarátabbá tétele. A mobile-first azonban nem azt jelenti, hogy a Google-t csak a mobilos verzió érdekli. Ha egy webhelynek nincs mobilbarát megfelelője, attól még ugyan úgy bekerülhet az indexbe, csak éppen a rangsorolása nem lesz olyan kedvező. De nézzük egy kicsit részletesebben:

Biztosan találkoztatok már ti is olyan weboldallal, amelynél a mobilon való megnyitáskor apró, pici betűk fogadtak és jó sok zoom-olással juthattál csak el oda, hogy egyátalán el tudd olvasni, vagy megtaláld azt, ami valójában érdekel. Aztán a következő klikkelésnél általában kezdheted ezt előről. Ezek azok a weboldalak, ahol nincs mobilbarát, vagy reszponzív megjelenés kialakítva, vagy másképp fogalmazva nem lett optimalizálva kisebb felbontású készülékekre. Általában a mobilos verzió egy hasonló megjelenésű, mégis más elrendezésű variációja a weboldalnak.

MI IS AZ A MOBIL-FIRST INDEXING?

Ennek megértéséhez elsősorban érdemes tisztázni, hogy mi alapján rangosolja a weboldalak a Google algoritmusa a találati listákon:

1. Feltérképezés (Crawling)

A weboldalak feltérképezése a keresőrobotok feladata. Amikor egy keresőrobot felkeres egy weboldalt, az ott található linkeken keresztül további oldalakat tud feltérképezni, majd az ott található hivatkozásokon keresztül még többet, és így tovább.

2. Indexelés (Indexing)

A  már feltérképezett oldalakat a Google eltárolja, hogy később, amikor rangsor felállítására kerül a sor, egyszerűen elő tudja keresni az indexből az éppen aktuális kulcsszóhoz tartozó legrelevánsabb oldalakat.

3. Rangsorolás (Ranking)

Amikor valaki rákeres egy kifejezésre a Google-ben, az algoritmus ellenőrzi, hogy keresett kulcsszóhoz jelenleg milyen oldalak vannak eltárolva az indexben. Az itt szereplő weboldalakat több féle különböző rangsorolási faktorok alapján állítja sorrendbe az algoritmus, majd megjeleníti a felhasználók számára.

A Mobile-First Indexing (MFI) az oldalak feltérképezésének folyamatát fogja elsősorban befolyásolni, ami azt jelenti, hogy mostanra a smartphone crawler lett az elsődleges feltérképező robot és csak utána az asztali verzió.

Ez azt jelenti, hogy a keresőrobotok a weboldalak mobil verzióját fogják feltérképezni elsősorban, és csak akkor indítanak asztali verziós keresőrobotot, ha nem találnak mobilos változatot. Ezért nagyon fontos, hogy a mobilos megjelenés minősége és tartalma nagyon hasonló legyen az asztali változathoz és minden elem megtalálható legyen, ami a másik verzióján is jelen van. Ugyanis, ha csak korlátozottan érhető el a weboldal tartalma, sokkal nagyobb hátrányban leszünk versenytársainkhoz képest.

A frissítés eredetileg 2020 szeptemberére lett volna tervezve, azonban a koronavírus miatti járványhelyzet miatt további haladékot adott a Google, így 2021 márciusára tolódott az algoritmus frissítés befejezése.

HOGYAN VÁLTOZIK A RANGSOROLÁS A MOBILE-FIRST INDEXING UTÁN?

Ahogy fentebb már olvashattad, a Mobile-First Indexing nem is igazán a rangsorolásban fog szerepet játszani, hanem a feltérképezésben (crawling). Ugyanakkor, ha nagymértékben eltér a weboldal mobilos veriójának tartalma az asztali változatájétól, sokkal több releváns információt tartalmaz, ami a fontos lenne a Google számára, akkor könnyen előfordulhat, hogy a várt eredményeknél sokkal rosszabb helyezéseket fogunk elérni.

A két verziónak tehát nagyjából meg kell egyeznie egymással, mert a Google számára kiemelten fontos, hogy a mobilos felhasználók is hasonlóan minőségi tartalmakat kapjanak, mint a számítógépen böngésző társaik.


További bejegyzések olvasása:
https://www.bakomedia.hu/blog

Árajánlat kérése:
https://www.bakomedia.hu/ajanlatkeres

Bako Media Banner

Árjánlat

Tudtad? Lehetőséged van ingyenes konzultációt és felmérést kérni vállalkozásod helyzetére, majd árkalkulációt küldünk neked, szükségeid alapján!
Vissza a Blogra
hello world!
envelope-ohomearrow-circle-o-downpencilarrow-leftphoneenvelopemenu-circlecross-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram